Od ponedjeljka najavljene obavezne covid-potvrde ipak kreću od utorka, evo kako će to funkcionirati - Kanal 5

Od ponedjeljka najavljene obavezne covid-potvrde ipak kreću od utorka, evo kako će to funkcionirati

Zaposlenici državnih i javnih ustanova od ponedjeljka, 15. studenoga morat će imati covid-potvrde ili će se u suprotnom morati testirati. Zaposlenici koji se nisu cijepili niti su preboljeli koronu te onemaju covid-potvrdu morat će se testirati.

Bit će organizirano puno više testnih mjesta u cijeloj Hrvatskoj, a testiranje će obavljati i stomatolozi i ljekarne. Covid-potvrde će na ulazima u ustanove provjeravati osobe koje su zaposlene za rad na porti. Trebat će se testirati dva puta tjedno.

Hrvatski zavod za javno zdravstvo donio je upute oko organizacije širokodostupnog profesionalnog testiranja brzim antigenskim testovima. Testovi na slinu neće se priznavati, a brzi antigenski testovi služiti samo za ulazak na posao, ali ne i za izdavanje covid-potvrde.

Osim testnih mjesta koja već sada postoje i na listi su Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO), testirati može svaki zdravstveni djelatnik, uključujući i one čija je osnovna uloga u sustavu zdravstva primarno usmjerena drugim područjima, poput farmaceuta, farmaceutskih tehničara i doktora dentalne medicine.  

HZZO će centralno omogućiti svim zaposlenicima ljekarni i svim pružateljima primarne zdravstvene zaštite da HZZO-u prijavljuju testiranja koja provode bez ikakve predradnje (bez prethodne prijave HZZO-u). Uvjet je pametna kartica HZZO-a i najmanje jedan zaposleni zdravstveni djelatnik, a bez prethodne suglasnosti ili prethodne prijave HZZO-u ili Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo (HZJZ).

Specijalističko-konzilijarna zdravstvena zaštita, bolnička zdravstvena zaštitu i privatni sektor: Za specijalističko-konzilijarnu zdravstvenu zaštitu, bolničku zdravstvenu zaštitu i privatni sektor uvjet je pametna kartica HZZO-a i najmanje jedan zaposleni zdravstveni djelatnik te prethodna najava korištenja pristupa HZZO-u na e-adresu: covid_izvjestaj@hzzo.hr.

Ne provodi se prethodna prijava testnog mjesta HZJZ-u.

Upute za upis pojedinačnih testiranja u platformu i izdavanje covid-potvrda HZZO će objaviti na stranici www.hzzo.hr.  

HZZO će pratiti prijavu pojedinačnih rezultata testiranja po ustanovama, ugovoru s HZZO-om, kao i osobama čije pametne kartice su korištene za ovu svrhu. Testiranje se izvodi prema uputama proizvođača brzog antigenskog testa te odgovorna osoba na svakom testom mjestu treba osigurati da su svi koji provode testiranje osposobljeni za izvođenje ovih testiranja, odnosno upoznati sa sadržajem uputa proizvođača, kao i s ovim uputama.  

Za ovu svrhu trebaju se koristiti isključivo testovi koji su navedeni na zadnjem odobrenom Zajedničkom popisu međunarodno priznatih brzih antigenskih testova. Lista se redovito ažurira i uvijek treba provjeriti nalazi li se test na zadnjoj odobrenoj listi.
 
Testove koji su na navedem popisu ne treba validirati. Antigenski testovi koji koriste slinu kao uzorak nisu prihvatljivi za izdavanje covid-potvrda, zbog čega se ne nalaze na zajedničkom popisu.  

Uzorkovanje bi se trebalo izvoditi na otvorenom kad god uvjeti to dozvoljavaju, uz moguće prilagodbe, primjerice, kroz prozor, po principu “drive-in” i sl. Ako je uzorkovanje u zatvorenom, onda u tim prostorijama, osim uključenih u testiranje, nitko drugi ne bi trebao boraviti, odnosno te prostorije bi trebale biti samo za namjenu testiranja. Ako nema raspoložive posebne prostorije, testiranje se može organizirati kroz rad u određenom radnom vremenu u kojem će se provoditi samo testiranja, uz naknadno odgovarajuće čišćenje/dezinfekciju.  

Prostorije moraju biti dobro ventilirane i u njima se redovito trebaju čistiti plohe na kojima se izvode testovi odgovarajućim dezinficijensima za površine. Plohe stolova i stolice koje se tamo koriste trebalo bi brisati 70%-tnim alkoholom ili 0.1%-tnom, odnosno 1%-tnom otopinom natrijevog-hipoklorita (varikina) nakon uzorkovanja. Moraju biti od materijala koji ne upija, odnosno ne smiju biti od tkanina, i koji ne mijenja svojstva zbog korištenja dezinficijensa. Dezinficijens se u pravilu drži u sprej-bočicama.  

Osoba koja uzorkuje mora koristiti osobna zaštitna sredstva koja uključuju pregaču, rukavice, kiruršku/medicinsku masku i vizir. Rukavice se između svakog uzorkovanja dezinficiraju. Osoba kojoj se uzima uzorak cijelo vrijeme nosi masku, a tijekom uzorkovanja masku spušta s nosa tako da joj ona prekriva usta.  

U pravilu se u pakiranju testova za antigensko testiranje nalaze sterilni odgovarajući štapići za uzimanje obriska nazofarinksa ili, ako je test namijenjen za nos, onda odgovarajući štapić za nos. Ako je isti test namijenjen za obrisak nazofarinksa i obrisak nosa, u ovoj svrsi prednost se daje obrisku nosa.  

Izvođenje testova treba se provoditi na sobnoj temperaturi i uobičajenom udjelu vlage u uredskim prostorima, a nikako na nižim temperaturama i visokom udjelu vlage jer postoji mogućnost lažno pozitivnog nalaza ako se testiranja izvode u neodgovarajućim uvjetima.  

Sva provedena testiranja, neovisno o rezultatu, unose se na platformu testiranih. Ako nije moguće interpretirati rezultat, testiranje je potrebno ponoviti.  
 
Interpretacija pozitivnog nalaza varira ovisno o prevalenciji bolesti u populaciji. Trenutno je prevalencija visoka te se pozitivan nalaz u osobe sa simptomima može smatrati i potvrdom bolesti. U slučaju niske prevalencije pouzdanost testova može varirati. Pozitivna osoba upućuje se svom liječniku obiteljske medicine radi otvaranja izolacije. Informacije o pozitivnoj osobi (osobni podaci pozitivne osobe, kontakt-telefon ili e-mail adresa) javljaju se službi za epidemiologiju nadležnog zavoda za javno zdravstvo županije, odnosno Grada Zagreba radi praćenja kontakata.  

U slučaju testiranja za potrebe poslodavca, informacije o rezultatima testova mogu se dostavljati poslodavcu sukladno dogovorenoj proceduri između poslodavca i testnog mjesta.  

Moguće je organizirati testiranje kod poslodavca, pri čemu rezultati testiranja ne služe za izdavanje covid-potvrde, nego isključivo da se omogući osobama s negativnim testom pristup na radno mjesto, odnosno u prostorije poslodavca, dok se s osobama s pozitivnim testom postupa kako je ranije navedeno.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

CAPTCHA