Aleksandar Popovski makedonski je redatelj s internacionalnom karijerom čije interpretacije mnogih klasika, ali i suvremenih komada očaravaju publike Makedonije, Danske, Srbije, Slovenije, Italije, Švedske, Grčke, Austrije, Turske kao i našu domaću od 1992. godine, a sa kazališnom sezonom 2018/2019 postao je umjetnički direktor Drame u mariborskom Slovenskom narodnom gledališču. Do tada je radio kao slobodni umjetnik. Za Lifestyle & Show otkriva nam kako izgleda kazalište pogođeno posljedicama pandemije i iznosi probleme, ali i rješenja kojima je pribjegao u ovoj izvanrednoj situaciji.
„Cijeli svoj život bio sam freelancer i jako dobro znam kako je strašno kada se raspadne bilo koji dio mozaika. To su ljudi čije sudbine ovise o svakom projektu. Problem je što je sada izašlo na vidjelo da sistem nije stvoren da brine o nama nego o sistemu. Bilo je puno prosvjeda slobodnih umjetnika kao i onih koji su zaposleni u institucijama, no njima nisu postignuti rezultati. Postoje samo naznake i moguća rješenja, no onog konačnog još nema“, tvrdi Popovski dok se prisjeća ne tako davnih dana dok je obnašao ulogu slobodnog umjetnika. No, otkazivanje izvedbi, iako je bilo kobno za freelancere, zadalo je ogroman udarac i zaposlenicima koje štiti institucija. Redatelj nam priznaje kako mu je koronavirus pomrsio planove izvan SNG-a; nekima se od njih posebno veselio.

Najviše mi je žao što je otkazana produkcija „Cyrana“ kojeg sam trebao raditi u zagrebačkoj Gavelli. Prelijepa priča koju si želim godinama. Gavellu je snašao još i taj potres i sve se užasno zakompliciralo. Čeka me i režija Bulgakovog „Majstora i Margarite“ u nacionalnom kazalištu u Budimpešti i tome se jako veselim. Trudim se da ne misliti o najgorem. Ne želim se isključiti jer neki projekti možda neće biti realizirani. Imao sam dogovore sa gradskim kazalištem iz Istanbula, ali nisam siguran da će se realizirati. Isto tako jedva čekam ponovo početi probe u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. Nećemo plakati, ovo su posebna vremena i iz svega ovoga treba nešto pametno izvući“, staloženo će redatelj.
Aleksandar Popovski: Prikazivanje predstava putem interneta logično rješenje i služi kao informacija ali na kraju se svodi na lizanje sladoleda preko stakla.
Osim što je pretrpjelo ogromne štete, poimanje kazališta ostalo je poljuljano od posljedica koronavirusa. Popovski se referira na fotografije s mnogih izvedbi koje prikazuju glumce u nekoj vrsti zagrljaja i naglašava važnost tog kontakta kao i onog s publikom. Tvrdi kako je „prikazivanje predstava putem interneta logično rješenje i služi kao informacija ali na kraju se svodi na lizanje sladoleda preko stakla“ i kako „nas čeka jedna posebna kazališna sezona“ te da je najvažnija vrlina u ovom trenutku strpljenje.

„Nama treba publika, publici trebamo mi. Svima nama treba taj čarobni kontakt, taj zagrljaj. I ne samo u kazalištu, treba nam u životu. I zato trebamo biti pametni i napraviti sve što je u našoj moći da sve ovo prođe sa najmanjom cijenom koju moramo platiti“, upozorava na brzopletost i savjetuje:
„Ako me pitaš kako, moj odgovor je polako.“
Pojašnjava kako je mariborsko kazalište tražilo razna rješenja od kojih je „jedna varijanta bila da nastavimo kao da se ništa nije dogodilo.Na kraju smo ipak napravili kompromis – jedan dio programa ostao je isti, a drugi dio su ispunili novi naslovi za koje mi se činilo da direktnije komuniciraju s publikom u skladu s ovom situacijom. Na repertoaru su završili „Romeo i Julija“, „Dekameron“ i jedan novi tekst koji je nastao u dva mjeseca samoizolacije i koji govori upravo o toj situaciji. Na kraju sezone uspjeli smo odigrati dio repertoara, što je bilo vrlo važno. Meni sve to izgleda kao kada dijete počne gubiti mlječne zube pa je neko vrijeme krezubo. Nadam se da će nam do jeseni izrasti novi i zdravi zubi i da ćemo do kraja sezone ponovno gristi“ nepokolebljivo će kreativni direktor SNG-a koji smatra da financijski manjak nije najveći problem s kojim se trenutno suočavamo te da bi trebali obratiti pozornost i na druge situacije koje se odvijaju oko nas.
„Svatko je nešto izgubio. Neki ljudi su izgubili živote, neki one koje najviše vole, a sve o čemu se priča je financijski gubitak. Novca nikad nije bilo više. Čini mi se da predviđanja nastala brigom oko financija i strahom da nas čeka nešto strašno nisu istinita. Ono što jest istina je ova bolest. Sada nam je potrebna zdrava pamet, a ne panika. Više me brine gubitak slobode. Brine me gubitak pravde i jednakosti. Brine me da netko koristi ovu bolest da bi zaradio na njoj. Brine me vlast koja se koristi populizmom i brinu me podjele na naše i njihove. Brine me to da su nestali svi drugi problemi koji su bili prisutni prije njega. To su realni problemi koji nastaju dok je fokus na virusu. Još uvijek ima gladi i još uvijek ima izbjeglica, samo ih nema u prvih 15 minuta TV-ovog dnevnika“ podsjeća nas redatelj i naglašava kako nikako ne smijemo zaboraviti ulogu kazališta i umjetnosti uopće kada je u pitanju ljudsko postojanje.

Ono što jest istina je ova bolest. Sada nam je potrebna zdrava pamet, a ne panika. Više me brine gubitak slobode. Brine me gubitak pravde i jednakosti. Brine me da netko koristi ovu bolest da bi zaradio na njoj. Brine me vlast koja se koristi populizmom i brinu me podjele na naše i njihove. Brine me to da su nestali svi drugi problemi koji su bili prisutni prije njega. To su realni problemi koji nastaju dok je fokus na virusu.
„Ovaj virus pokazuje globalni nedostatak filozofije u našem svijetu, nedostatak naučne i kulturne misli. Svedeni na gola kapitalistička razmišljanja i principe došli smo u situaciju da smo nesposobni boriti se u nepovoljnoj situaciji. Sada su svi pogledi usmjereni u zdravstvene sisteme koji ne mogu ništa bez znanstvenika – koji ne mogu ništa bez ozbiljnog obrazovnog sistema – koji je besmislen bez filozofije i umjetnosti koje daju čovjeku suštinu i smisao. Ako iskoristimo ovu situaciju da sisteme postavimo nanovo i na prave postulate možda ova kriza i nije tako loša. Možda nas ovaj virus i nauči nečemu. Vjerujem u naš triumfalni povratak na sceni. Iz ovoga trebamo uzeti najbolje i tražiti rješenja, a ne stvarati nove probleme. Kazalište ima odgovore. Kazalište je uvijek znalo odgovore. Samo polako, time is on our side“, mudro će jedan od najčuvenijih redatelja na ovim prostorima i šire.